TIP: Call-to-actions op de juiste manier gebruiken in webshops

Op steeds meer websites en webshops kom je ze tegen: call-to-actions, oftewel de sturende, korte boodschappen waarmee wordt geprobeerd consumenten te laten overgaan tot een bepaalde actie. Twee voorbeelden van call-to-actions zijn: ‘Bestel dit product nu’ en ‘Vraag direct een offerte aan’. Hoewel de werking van deze assertieve boodschappen al meerdere keren is aangetoond, blijkt uit recent onderzoek dat ze niet in elke situatie even effectief zijn.

Call-to-actions zijn te vinden in webteksten, maar ook op buttons in webshops en op websites. Ze worden ingezet om potentiële klanten of kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een bepaalde handeling over te halen. Dit kan het bestellen van een product zijn, of het invullen van een contactformulier. Hoewel call-to-actions voor uiteenlopende producten en diensten worden toegepast, heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ze effectiever zijn voor luxe producten dan voor alledaagse producten: mensen zijn bij luxe goederen eerder geneigd de call-to-action te ‘gehoorzamen’.

Waarom call-to-actions beter werken bij luxe producten

Hoe komt het dat mensen de aanwijzing in een call-to-action eerder opvolgen als het gaat om luxe producten? Luxe goederen, zoals een home cinema set of een dure tas, worden vooral gebruikt voor plezierige doeleinden. Daarom brengt de confrontatie met zulke producten bij consumenten geluksgevoelens teweeg. Deze aangename gemoedstoestand zorgt ervoor dat zij eerder geneigd zijn een directe, assertieve communicatiestijl te accepteren. Sterker nog: bij het bekijken van luxe producten verwachten veel mensen zelfs een sturende boodschap!

Alledaagse producten daarentegen hebben vaak tot doel een basisbehoefte te vervullen. Of ze worden gebruikt om een praktische taak uit te voeren. Deodorant is een voorbeeld van zo’n doelgericht product. Mensen hebben meestal geen bijzondere emoties bij het kopen van zulke producten. Ze zijn hierbij dan ook minder ontvankelijk voor sturende boodschappen zoals call-to-actions.

Hoe pas ik call-to-actions toe in mijn webshop?

Als je in jouw webshop luxe producten of diensten verkoopt, dan kun je call-to-actions uitstekend gebruiken om je klanten in de gewenste richting (verkoop) te ‘sturen’. Zijn de goederen die je verkoopt van meer doelgerichte aard, wees dan voorzichtig met het gebruik van call-to-actions. Gebruik ze met mate, bijvoorbeeld alleen op de homepagina en op categoriepagina’s. Op die manier loop je geen risico dat potentiële klanten uit koppigheid je webwinkel verlaten zonder een aankoop te hebben gedaan.

 

Over de auteur
ForShops - Webshop op maat

ForShops - Webshop op maat

De medewerkers van ForShops delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwste ontwikkelingen en succesvolle cases op het gebied van maatwerk webshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Pagina niet gevonden - ForResult - online marketing partner
ForResult – online marketing partner

Pagina niet gevonden

Het lijkt er op dat de pagina die u probeert te zoeken niet bestaat, misschien staat de pagina hieronder weergegeven


Alle pagina's

Blog categorieën