TIP: Subcategorieën vergroten het winkelplezier van webshopbezoekers

Het is logisch dat producten die worden verkocht in een webshop worden onderverdeeld in categorieën. Hierdoor vinden bezoekers makkelijker de producten die aan hun wensen voldoen. Het indelen van producten in categorieën en subcategorieën heeft nog een ander groot voordeel: het vergroot het winkelplezier van de bezoekers. Uit een recent onderzoek wordt duidelijk hoe je dit het beste kan aanpakken.

Meer (sub)categorieën = duidelijke navigatie + meer winkelplezier

Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat bezoekers van een webshop dol zijn op een goede onderverdeling van alle producten in een online winkel. In het onderzoek kregen de deelnemers een webshop te zien waarin dezelfde producten werden ingedeeld in 3, 9 of 18 (sub)categorieën. Des te meer productcategorieën in de webshop waren toegevoegd, des te minder producten in elke subcategorie stonden en des te meer menu-items werden weergegeven in de webshop. Op welke manier had het aantal (sub)categorieën invloed op de beoordeling van de webshop?

De deelnemers aan het onderzoek dachten dat de webshop met 18 subcategorieën in totaal meer producten aanboden, dan de deelnemers die exact dezelfde webshop te zien kregen maar waar de producten in slechts 3 categorieën was onderverdeeld. Door het toevoegen van subcategorieën aan de webshop leek niet alleen het totaal aantal producten in de webshop groter, maar ook het winkelplezier en navigatiegemak stegen aanzienlijk. Deze factoren samen zorgen ervoor dat een webshop met veel (18) subcategorieën een hogere waardering kreeg dan dezelfde webshop met weinig (3) subcategorieën. Deze resultaten golden zowel voor de webshopbezoekers die alleen rondreken, als voor de bezoekers die van plan waren een bestelling te plaatsen.

Voeg subcategorieën toe aan je webshop

Kijk eens kritisch naar je eigen webshop: heb jij alle producten damesschoenen-zalando-menuingedeeld in logische categorieën en subcategorieën? Of bestaat er de mogelijkheid om de indeling van de producten duidelijker te maken door het toevoegen van nieuwe (sub)categorieën? Dit verhoogt namelijk het gebruiksgemak doordat de navigatie eenvoudiger wordt; bezoekers vinden makkelijker en sneller wat zij zoeken.

Bekijk als voorbeeld eens de webshop van Zalando; zij hebben veel categorieën en subcategorieën waarmee ze het winkelen makkelijker maken. De damesschoenen verdelen ze in specifieke soorten schoenen: onder andere in laarzen, enkellaarsjes, pumps, sneakers, sportschoenen en sandalen. Door deze duidelijk onderverdeling in subcategorieën maken ze het navigeren door de webshop en het grote aanbod een stuk eenvoudiger. Dit wordt gewaardeerd als je het hierboven genoemde onderzoek naar de praktijk vertaald: het winkelplezier van de webshopbezoekers neemt toe en daarmee ook de algemene waardering voor de webshop.

Overdrijf niet met het aantal subcategorieën

Gebruik altijd je gezonde verstand wanneer je nieuwe categorieën en subcategorieën toevoegt in je webshop. Het is niet de bedoeling dat er (sub)categorieën ontstaan waar slechts een paar producten in staan. Dan moet je je afvragen of het noodzakelijk is dat deze producten een eigen (sub)categorie hebben; zijn deze producten echt compleet anders? Het is namelijk niet de bedoeling dat bezoekers heel vaak moeten doorklikken voordat ze het product kunnen vinden wat ze zoeken. Het is ook cruciaal dat bezoekers direct kunnen zien uit welke productcategorieën zij kunnen kiezen. Het is belangrijk dat alle categorieën zichtbaar zijn in het menu. Na de keuze voor een categorie moeten ook alle subcategorieën duidelijk worden weergegeven.

Onthoud bij alle aanpassingen in je webshop: het draait allemaal om gebruiksgemak.

 

Over de auteur
ForShops - Webshop op maat

ForShops - Webshop op maat

De medewerkers van ForShops delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwste ontwikkelingen en succesvolle cases op het gebied van maatwerk webshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

Pagina niet gevonden - ForResult - online marketing partner
ForResult – online marketing partner

Pagina niet gevonden

Het lijkt er op dat de pagina die u probeert te zoeken niet bestaat, misschien staat de pagina hieronder weergegeven


Alle pagina's

Blog categorieën